GIMNAZJALNA SZKOŁA FILMOWA

Projekt „Gimnazjalna szkoła filmowa” był autorskim programem zajęć artystycznych realizowanym w drugiej klasie gimnazjum w ramach przedmiotu zajęć artystycznych. Program opierał się na połączeniu praktyki filmowej z teorią oraz uczestnictwem w zajęciach Akademii Nowych Horyzontów w kinie Światowid w Katowicach.

Projekt udało się zrealizować w całości. We wrześniu przeprowadzono szereg lekcji teoretycznych na temat podstaw języka filmowego. Przeprowadzono siedem spotkań w kinie składających się na pokaz filmu i prelekcję. Przeprowadzono również lekcje podsumowujące poszczególne filmy, z wykorzystaniem różnorodnych metod (takich jak praca grupowa nad mapą myśli, tworzenie recenzji, drama). Na koniec roku przeprowadzono też lekcję podsumowującą z całości projektu edukacji w kinie. Jeżeli chodzi o praktykę filmową, udało się zrealizować założenia prawie w całości, nawet dodając wcześniej nie planowane ćwiczenia. Efektem pracy uczniów jest zrealizowany wspólnie materiał filmowy do dokumentu w stylu gadających głów, szereg ćwiczeń operatorskich oraz krótkie, autorskie mastershoty. Jedyną rzecz, która sprawiała grupie problem był montaż materiału dokumentalnego.

Moim zdaniem najmocniejszą stroną projektu jest jego powtarzalność (nie jest realizowany na zasadzie jednorazowego „eventu”, ale jest wpisany w program nauczania i strategię rozwoju szkoły). Drugą sprawą jest jego różnorodność. Program skupia się zarówno na podstawach teoretycznych wiedzy o filmie, aktywności kulturalnej – uczestnictwie w edukacji filmowej w kinie Światowid w Katowicach i organizacji przez uczniów zajęć filmowych szkolnego festiwalu filmowego. Oczywiście ważne miejsce w projekcie zajmowała także praktyka filmowe realizowana za pomocą ćwiczeń jak i większych projektów.

Słabą stroną projektu były ograniczenia techniczne – nie zawsze uczniowie posiadali odpowiedniej jakości sprzęt, statywy. Szkoła nie dysponuje niestety zapleczem potrzebnym do realizacji profesjonalnych warsztatów artystycznych w jakiejkolwiek dziedzinie. Drugą sprawą były problemy wynikające z tak dużej grupy osób (32 uczniów). Mimo podziału na mniejsze grupy, trudnością pozostawała współpraca w tych grupach, co zresztą jest piętą achillesową całej polskiej edukacji od szkoły po uniwersytet.

W przyszłym roku na pewno poświęcę więcej czasu zagadnieniom montażowych, dysponujemy od kilku tygodni nową pracownią informatyczną, co daje możliwość organizacji zajęć ćwiczeniowych z montażu. Skupię się też na pozyskaniu pieniędzy na szkolny sprzęt. Zwłaszcza statywy i ewentualnie aparat/aparaty z funkcją nagrywania. Mam też zamiar zrealizować nowy zestaw zajęć praktycznych

Żałuję, że z mojej winy nie dałam rady częściej konsultować się z prowadzącymi oraz regularniej (zwłaszcza w drugim semestrze) dostarczać materiałów na bloga. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam realizować drugi rok Akademii w szkole, dzięki czemu w końcu udało mi się, a raczej byłam zmuszona, do poprowadzenia dokumentacji działań i lepszej organizacji pracy oraz działań z uczniami. Wcześniej nie zwracałam tak uwagi na dokumentowanie swojej pracy co było błędem.

__________________________________________________________________

Koniec roku szkolnego to również koniec zajęć artystycznych filmowych czyli naszej gimnazjalnej filmówki. 24 czerwca uczniowie w kreatywny sposób posumowali swoje całoroczne działania.  W kinie Patria w Rudzie Śląskiej odbył się zorganizowany przez nich przy współpracy z DKF „In-ni” I Szkolny Dzień Filmowy.  Ponad 360 uczniów naszej szkoły wraz z nauczycielami zobaczyło filmy autorstwa kolegów, w tym przygotowane specjalnie na tę okazję mastershoty oraz komedię francuską „Rozumiemy się bez słów”. Przed salą filmową można było spotkać postacie z kultowych filmów oraz ściankę dla gwiazd.

20150624_084325

DSC_8324

kajtek 027

kajtek 030

kajtek 035

jjj

kajtek 010      kajtek 012

__________________________________________________________________

Powoli, rok pracy z filmem na zajęciach artystycznych kończy się. Pozostało tylko przygotować filmiki, które pokaże klasa zajęć filmowych na szkolnym festiwalu filmowym. Na warsztat tym razem wzięty został mastershot. W trakcie ostatnich kilku zajęć wszystkie trzy grupy przygotowywały swój własny, oparty na autorskim pomyśle krótki filmik w jednym ujęciu. Praca miała opowiadać o szkole oraz nawiązywać do wylosowanego słowa: klucz, okulary, zegar.
A oto efekty:
__________________________________________________________________

Prace nad dokumentem o szkole trwają pełną parą. Trzy ekipy próbują swoich sił w poszukiwaniu i nakłanianiu byłych absolwentów do zwierzeń o swoich szkolnych latach przed kamerą.  Nie zawsze jest to łatwe, ale udało się już nagrać sporo wywiadów. Dzięki pracy montażystów klasowych mamy pierwsze próbki naszego wspólnego filmu. Na pierwszy ogień, krótka opowieść o niezwykłych, szkolnych miejscach 🙂


Na ostatnich zajęciach filmowych przed feriami szlifowaliśmy nasze umiejętności operatorskie. Niektórzy z uczniów trzymali kamerę po raz pierwszy w ręku, a za statyw służyły stoły, ale za to wszyscy mieli niezłą frajdę i zabawę. Polem działania każdej z grupy była cała szkoła. Uczniowie samodzielnie wybrali plenery oraz przeprowadzali rozmowy między sobą i nagrywali odpowiedzi na wylosowane przez nich pytania o pierwszą miłość, pierwszy dzień w szkole i najzabawniejsze zdarzenie, mieli za zadanie również poobserwować nagrywane osoby przed wypowiedzią. Ćwiczenie polegało na podłożeniu nagrywanego dźwięku pod nieruchome twarze. Zmontowany materiał obejrzeliśmy wspólnie komentując efekty i zastanawiając co należy poprawić przy realizacji następnych ćwiczeń i nagrań do dokumentu.

20150126_140342

20150126_141412

20150126_141801

20150126_140312

__________________________________________________________________

Pracę nad projektem filmowym pora zacząć 🙂
Na dzisiejszych zajęciach uczniowie musieli po raz pierwszy zmierzyć się z problemem tegorocznego projektu filmowego. W tym roku zajęcia filmowe przygotują na obchody rocznicowe istnienia szkoły i z tej okazji przygotują film dokumentalny w stylu „gadających głów” Ze względu na liczebność klasy powstały trzy grupy projektowe. Każda w swoim gronie przeprowadziła burzę mózgów jak ma wyglądać praca nad dokumentem. Wybrano także liderów każdej grupy oraz podzielono się zakresem obowiązków. Na koniec wspólnie przygotowaliśmy listę pytań do uczniów, nauczycieli, pracowników i absolwentów szkoły, które będą podstawą filmu.

20141201_140147

20141201_135933

20141201_135942

__________________________________________________________________

Na ostatnich zajęciach filmowych rozmawialiśmy o obejrzanym na ostatnim wyjściu do kina nowozelandzkim filmie „Boy”. Obraz ten wzbudził szereg kontrowersji, wywołał też w klasie dyskusję na temat iluzji, nieodpowiedzialnych rodziców i sposobu rozmawiania o narkotykach i przemocy w kinie. W drugiej części zajęć uczniowie podzielili się na grupy i wspólnie wykonywali mapy mentalne na dwa tematy: sposobu pokazania kultury masowej oraz kultury regionalnej w filmie. Przy pracy mogli zarówno korzystać ze swoich notatek z prelekcji, jak i wyszukiwać potrzebne im informacje w sieci, zwłaszcza te dotyczące kultury Maorysów.

20141124_134551

20141124_134906

20141124_135048

20141124_135130

__________________________________________________________________

Nasza grupa zajęć artystycznych filmowych jest już po pierwszych zajęciach zorganizowanych dla nas w kinie „Światowid” w Katowicach. Dla naszych uczniów było to miejsce kompletnie nieznane. Wielu z nich nie zdawało sobie sprawy, że w jednym z podwórek przy głównej ulicy 3 Maja mieści się kino działające w tym miejscu od przeszło stu lat. Przed pierwszą projekcją pani Beata Piotrowska – Michalska, edukatorka z ramienia kina, przedstawiła uczniom historię tego miejsca, najstarszego kina studyjnego w Katowicach oraz jego charakter, różniący się od kin do tej pory odwiedzanych przez naszych gimnazjalistów. Sporym szokiem kulturowym dla niektórych z nich był brak popcornu i coli oraz gigantycznej masy reklam puszczanych przed filmem.

Na pierwszy ogień uczniowie mogli zobaczyć „Dziewczynę w trampkach” – obsypany nagrodami film o życiu kobiet w Arabii Saudyjskiej, po którym uczestniczyli w dyskusji na temat znaczenia tradycji w ich własnym, codziennym życiu.

1

__________________________________________________________________

AUTORKA: IZABELA WYPPICH, Z.S.O. nr 1 w Rudzie Śląskiej 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OPIS: Autorski program zajęć artystycznych realizowany w drugiej klasie gimnazjum w ramach przedmiotu zajęć artystycznych. Program opiera się na połączeniu praktyki filmowej z teorią oraz uczestnictwem w zajęciach Akademii Nowych Horyzontów w kinie Światowid w Katowicach

POZIOM SZKOŁY: gimnazjum

OSOBY ZAANGAŻOWANE W PROJEKT: 32 oraz pracownicy zaprzyjaźnionych organizacji: Kina Patria, Kina Światowid, Stowarzyszenia INNI

CZAS REALIZACJI: Zajęcia obowiązkowe w planie dwie godziny tygodniowo. Rocznie 64 godziny lekcyjne.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s